Miksi museoon?

Museo tarjoaa erinomaisen tavan päästä hetkeksi luokkahuoneen ulkopuolelle. Se onkin usein sangen tervetullut katkaisu koulurakennuksen arkirutiineihin. Vierailu tarjoaa opettajalle työkalun, jolla voi täydentää koululla tapahtuvaa opetusta. Mikäli vierailuun yhdistetään opastuskierros, myös opettaja voi vetää hetken henkeä ja saada uusia näkökulmia opetukseensa.

Museo tarjoaa oivalliset puitteet lajien itsenäiseen havainnointiin. Näytteiden avulla voikin opetella lajintuntemusta, seurata eläinten luontoon jättämiä jälkiä ja ihmetellä eläinten käyttäytymistä. Museo opastaa myös luonnonsuojelun teemoihin. Näyttelyn ja opastuksien teemat sivuavat peruskoulun opetussuunnitelman biologian oppisisältöjä. Vierailua onkin hyvä käyttää opetuksen täydentäjänä.

Museokäynnillä keskeistä on se, että vieras oppii uutta luonnosta hänelle ominaisella tavalla. Ymmärrys museossa syntyykin usein kuin huomaamatta tutkiessa, tutustuessa, havainnoidessa ja asioita yhdistellessä. Parasta on, kun museokäynti herättää ajatuksia, kysymyksiä ja tunteita!

 

Ennen vierailua

Museovierailuun kannattaa valmistautua ja retken tunnelmaan virittäytyä. On tärkeää, että oppilas tietää, minne ollaan menossa ja mitä siellä tehdään. Apuna voi käyttää esimerkiksi museon karttaa (karttaa-sanasta linkki museon pohjakarttaan). Etukäteen on hyvä käydä lisäksi läpi museonäyttelyn keskeisiä teemoja ja asioita. Silloin oppilas voi saada mahdollisimman paljon irti vierailustaan, eikä kokonaisuuden hahmottaminen jää vain museolla tehdyn kierroksen varaan.

Olemme laatineet koululaisia varten kaksi tehtäväsarjaa. Ensimmäinen on tarkoitettu alakoululaisille ja nuoremmille yläkoululaisille. Toinen tarjoaa tekemistä vanhemmille yläkoululaisille ja lukiolaisille. Kaikkiin kysymyksiin ei löydy suoria vastauksia näyttelystä – ja se on tarkoituskin. Oppilaiden on tarkoitus päästä pohtimaan itse, tarjoamaan hullujakin ehdotuksia, keskustelemaan keskenään ja luomaan omia teorioitaan.

 

Vierailun jälkeen

Museovierailu on hyvä käydä läpi yhdessä vielä koululla. Purkamisen tapa riippuu oppilaiden luokka-asteesta. Nuorimpien kanssa voidaan piirtää nähtyjä asioita ja pohtia yksinkertaisia syy-seuraussuhteita. Vanhempien oppilaiden kanssa voidaan työstää opittua pidemmälle esimerkiksi tekemällä oppimisprojektia valituista aiheista tai menemällä vaikkapa maastoretkelle havainnoimaan museollakin nähtyjä asioita. Yksittäisten lajien tarkkailun lisäksi kannattaa ihmetellä myös koko ekosysteemiä. Oleellisinta on, että museovierailulla saatuja ja syvennettyjä taitoja päästäisiin käyttämään.

Museokäynnillä hankitut tiedot ja taidot on tärkeää jäsentää osaksi kokonaisuuksia. Tätä voidaan tehdä monin eri tavoin. Hyödyllisiä tekniikoita ovat esimerkiksi erilaiset käsitekartta-tekniikat, kaaviot, diagrammit ja raportit, joita voidaan rakentaa yhdessä. Keskeistä on, että oppilaat itse pääsisivät pohtimaan, kuinka asiat niveltyvät toisiinsa.

Jos museon omia oppilastehtäviä on hyödynnetty, ne on hyvä käydä läpi yhdessä keskustellen. Tämän voi sisällyttää myös osaksi museovierailua, jolloin purkaminen sujuu luontevasti museohenkilökunnan tuella. Ihanteellisessa tapauksessa oppilas pohtii itse ratkaisuja kysymyksiin ja hahmottaa kokonaisuuksia yksityiskohtien takaa.

Museo on auki:

Kesäkausi 15.6.-15.8. ti-su 10-16

Talvikausi 16.8.-14.6. ke, pe ja su 12-16.

Ulko-ovi suljetaan 15 minuuttia ennen sulkemisaikaa. Ryhmiä otetaan vastaan lisäksi näiden aikojen ulkopuolella, varaathan käyntisi ajoissa!

 

Yhteystiedot:

Wahreninkatu 4, Forssa, A-rappu

puh. 044 272 9002


Pääsymaksu:

Vapaaehtoinen.

Koululais- ja päiväkotiryhmät maksutta, muilta ryhmiltä laskutetaan opastetusta käynnistä 40 euroa/tunnilta.


Näyttelyt:

Perusnäyttely: Hämeen luonto ja Suojassa

Vaihtuva näyttely: "Vaellus väreissä", Harri Ahosen retkivalokuvanäyttely 4.10. - 1.12.